De fire M´er

Når jeg skriver om at det kan være svært at høre hvad ens intuition siger, hvad ens sjæl hvisker, hvad verden omkring en viser en i form af synkronisitet, fordi ens ego larmer så meget med tanker drømme og bekymringer om fortiden og fremtiden, så vil jeg også gerne fortælle hvad man kan gøre for at skrue mere ned for den ego-larm, som gør det svært at se og høre de andre lag omkring os.

De fleste af os arbejder med sundhed i vores liv på flere måder. Vi er rimeligt bevidste om hvad der skal til for at holde vores krop i god form og ved hvad vi skal spise for at den fungerer optimalt. Vi ved også hvad der skal til for at gøre os stressede og hvad vi skal undgå for at komme i mental ubalance. Selvom det kan være op og ned med hvor gode vi så rent faktisk er til at undgå at sætte os selv i stressede situationer, fysisk og mentalt, så ved vi godt hvad vi skal gøre for at komme på ret køl igen. Efter en periode med Haribo i sofaen, så ved vi godt at det kræver grøntsager og motion for at få det godt igen. Efter en periode med stress i hjemmet og på jobbet, så ved vi godt at vi skal tage et par weekender hvor vi er helt i ro, for at komme i balance mental igen.

Mad, motion, meditation og masser af natur er de 4 ting som vi kan arbejde med for at komme i kontakt med vores sjæl igen. Vi behøver ikke arbejde 100% hele tiden med alle 4 emner, men så længe vi ved hvad det er vi skal skrue op for når vi kan mærke at kontakten glipper, så er vi på rette vej.

Mad. Det er ikke svært at mærke hvilken mad der får os i ro. Det her skal ikke blive en opskrift på den gode kost, men vi kan alle sammen mærke hvordan en pose m&m´s og en flaske cola får os til at føle. Det sitrer i os, vi bliver emotionelt ustabile, har nemmere til gråd eller irritabilitet. Helt modsat når vi har spist en skål grønkål, med gode fedtstoffer i form af olie eller kerner. Så kommer kroppen i ro og det samme gør tankerne. Sund mad (og masser af vand) er med til at skrue ned for tankemylderet, vi kommer tættere på en meditativ tilstand når vores kost er nærende og ikke drænende.

Motion. Motion behøver ikke være fitnesscenteret 4 gange om ugen. Motion er bare at bevæge kroppen. Gå en tur, strække sig, arbejde i haven, danse i stuen, mosle med ungerne. Motion er at komme i kontakt med kroppen. Mærke spændinger, blive bevidst om en spændt nakke og begynde at være omsorgsfuld overfor den. Vores emotionelle tilstand bliver direkte spejlet i kroppen, det er meget nemt at se på en krop og så læse hvordan personen har det mentalt og i følelseslivet. Kropsbevægelse tvinger os også ud af tankerne. Når kroppen danser vildt, så er det svært at tænke noget som helst. Når den går en lang tur, så er der rigtig meget uro i hovedet som falder på plads.

Meditation. Meditation behøver ikke være en stor kunst som vi går på kursus for at lære, selvom det bestemt også er en god indgang til det. Meditation er at bestemme sig for hver eneste dag at bruge tid alene, på at bringe hovedet helt i ro. At sætte sig ned og trække vejret dybt, ind af næsen, ud af munden. Du behøver hverken lotusstilling eller røgelse. En stol, en rank ryg og en vilje der bestemmer at nu sidder du her i ro i 20 minutter eller længere. Når der kommer tanker, for det gør der, så lad dem bare passere. Katten skal fodres, vasketøjet er sikkert tørt nu og hvor mange har mon liket min Facebookopdatering? Bare se på det som tanker, skyer der farer over et bjerg, du lader dem flyde forbi, du fanger dem ikke ind og begynder at vurdere dem, du lader dem bare flyde. Du er bjerget. Rolig sidder du og trækker vejret. Måske tager det 30 dage hvor du efterhånden synes at du spilder din tid lidt ved at sidde der og tankerne bliver ved med at vælte frem, men så pludselig en dag, så ringer uret efter 30 minutter og du kan ikke forstå at de 30 minutter er gået. Du har ikke tænkt noget, du har bare siddet og været helt i ro. Voila, du har mediteret. Og det vil ske. Tro mig. Og den dag det sker, så er det helt fantastisk og det vil ikke længere være en kamp for dig at sætte dig igen og meditere. Dermed ikke sagt at du så aldrig mere får en tanke under en meditation, for det er som en muskel du skal blive ved med at træne. Hvis du er presset i hovedet eller følelserne, så kan det føles som om man starter forfra. Ligesom kroppen nogen gange føles som om den helt har glemt at den nogensinde har bevæget sig før, også selvom den gjorde det fint dagen i forvejen.

Moder Jord. Naturen er en fantastisk heler. Når du er i naturen, så vil automatisk komme ned i gear. En gåtur i naturen er et virkelig godt supplement til meditation. Når du begynder at meditere, så vil du hurtigt kunne mærke hvordan din hjerne begynder at svinge i lavere svingninger når du er i naturen. Svingninger der minder om den tilstand din hjerne er i når du mediterer. Når du går udenfor, så se om det er muligt at være tilstede i det der er. Se på naturen. Mærk vinden, regnen, solen, kulden, varmen. Mærk jorden under dine fødder. Se på dyrene, træerne, buskene, blomsterne. Læg mærke til det hele. Se om du ligesom i meditationen kan skubbe tankerne væk og bare være helt tilstede i at gå og observere, ikke dømme eller tænke over det du ser, bare se på det der er. Når du kommer tilbage fra sådan en gåtur, så vil din hjerne være meget roligere og kun tænke på kål til aftensmad og ikke en othellolagkage som den ellers synes var en glimrende idé tidligere.

De her fire m´er, det er fire redskaber som du kan bruge til at få din hjerne i ro med. Når du begynder at inkorporere dem i dit liv, så vil det gøre det meget nemmere for dig at fx at se synkronisiteten omkring dig. Du begynder at kunne høre hvad din intuition siger, for din hjerne blabrer ikke konstant længere. Du kan få den i ro, ikke 100% hele tiden, det er heller ikke meningen til at starte med, men bare lidt, for når du så får den klare fornemmelse af at du ved hvad du skal, hvad din sjæl fortæller dig dybt indefra, så bliver du så meget mere motiveret til at fortsætte med de fire m´er. Der er ikke noget mål, der er kun en rejse, den bliver bare så meget sjovere når du har kontakten til din sjæl med på sidelinjen. God tur!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.