Vi har to grundfølelser i os, der findes Kærlighed og der findes Frygt. Alle de følelser som ikke føles kærlige, enten for os selv eller andre, de stammer fra frygten. Når vi begynder at se på de følelser, med en accept og forståelse af hvad de kommer fra i os selv, så er det så meget nemmere at slippe dem fri og ikke lade dem styre vores liv.

Frygt har mange forskellige udtryk, eller sprog. Frygtens sprog er blandt andet; vrede, jalousi, misundelse, usikkerhed. Det kan føles uigennemskuelig, altid at skulle finde den specifikke følelses rod, for at kunne slippe den der. Og selv hvis roden bliver fundet, så kan følelsen stadigvæk godt vise sig en gang imellem.

Lad os sige at du har arbejdet med misundelse og mener at du har fundet roden til den i dit liv. Derfor kan den til din store frustration, stadigvæk godt dukke op engang imellem i dig. Det er ikke fordi du nødvendigvis skal se mere på hvordan misundelse opstod i dig. Det er bare Frygt, som har vænnet sig til, at tale igennem sproget misundelse. Når du ser, at du faktisk ikke er rigtig misundelig, når du følger efter følelsen ind i dig og ser hvor den stammer fra, så vil du se at det er Frygten der sidder indeni dig og råber sin angst ud, i et sprog som i dig mærkes som misundelse.

Det kan også være at Frygten råber noget som i dig føles som jalousi, vrede, usikkerhed, eller bare ren angst. Din Frygt har et sprog som den har lært gennem dit liv. Det er et sprog den kan bruge, når den føler sig overset, når den bliver bange på dine vegne, måske har du trallet igennem hele din uge, solen har skinnet, andre har smilet, livet er godt og så SLAM! fredag aften begynder Frygt at råbe op om, hvorfor du egentligt sidder alene her i sofaen? Hvorfor har du ikke en kæreste? Hvorfor har alle andre? Hvad er det nu der er galt med dig? Åh jo, nu skal du høre….

Det der er at gøre i den situation, det er at være den voksne overfor frygten. Sige: Hej Frygt, jeg havde helt glemt dig, jeg har haft sådan en skøn uge, trænger du lige til lidt opmærksomhed nu? Og sige til Frygten at du godt både kan se og høre og mærke den i dig (måske har den givet dig hjertebanken og svedende hænder) og så sige: Altså Frygt, du må da gerne råbe, men der er ikke noget galt, der er ikke noget at være bange for. Det er helt rigtigt at jeg ikke har nogen kæreste, men det er okay, jeg er voksen og kan godt tage hånd om det. Hvis jeg føler mig ensom så ser jeg mine venner og ellers så er jeg faktisk bevidst om at bruge tiden inden jeg får en kæreste, på det jeg gerne vil. Det er svært at skrive en roman når man er nyforelsket, så derfor gør jeg det nu.

Se Frygten, se den i øjnene. Se på den med den store favnende Kærlighed, som du rummer mest af. Varm Frygten i Kærlighedens lys og accept. Det er koldt og ensomt at være Frygt. Som regel bliver den skældt ud over at eksistere og det kan godt ske, at det får den til at tie lidt tid, men som alle der har prøvet at blive skældt ud ved, så bygger det bare ovenpå følelsen af at være forkert og det er det sidste Frygt har brug for. Frygt er ikke forkert. Frygt kom på et tidspunkt i vores liv som et forsvar og som en forklaring på omstændigheder vi ikke forstod. Det var også der Frygt valgte sit sprog, sit udtryk i følelserne.

Når Frygten ikke bliver skældt ud, så kan det også være at vi kommer til at give den ret. Det er synd for Frygten at give den ret. For når vi hører Frygtens sprog i os og så begynder at gå fuldstændig i panik og tænke at: Fuck, jeg får sku da aldrig en kæreste! Min mor har ret, jeg er fuldstændig uelskelig. Og se her, er det en ny delle? Jeg dør alene og ensom, jeg kan lige så godt hulke mig i søvn til Pretty Woman, hvem tror jeg alligevel jeg er, jeg kan da ikke skrive en roman.

Den slags tanker er hæslige for Frygten. Ligesom når børn mærker at de voksne der omgiver dem, går i panik og mister styringen. Frygten skal mærke at det er okay, alt er i orden, du gakker ikke ud, fordi den gør det.

Du bevarer roen og jordforbindelsen. Og du ser ind i dig selv, og ser Frygten sidde i dig, i et koldt og mørkt hjørne og du siger: Undskyld jeg havde helt glemt dig i den her uge, men nu skal du bare høre hvor dejligt mit liv har været. Hør på alle de skønne ting der er sket og jeg er kommet videre med bogen. Nu skal du bare høre Frygt, hvad med at vi to lige går en tur ud og får lidt luft og får bevæget kroppen og når vi så kommer hjem, så laver jeg en kop te og så skriver jeg videre.

Så bliver frygten rolig igen, det kan godt ske den vil prøve at give sin mening med når du skriver, men den har du ikke brug for, så det siger du bare så roligt som du kan. Du siger at nu er det sengetid og du følger den kærligt tilbage i seng hver eneste gang den dukker op. Og du takker Frygten. Sig tak min skat, det var sjovt lige at høre fra dig igen. Tak fordi du minder mig om at jeg indeholder alt, det betyder ikke at jeg giver det plads til det udtryk, men tak fordi du viste mig de følelser, de var spændende at mærke. Nu forstår jeg bedre andre mennesker og har fået endnu nemmere ved at åbne mit hjerte og elske dem.

Sig Hej Frygt, Velkommen og Tak og du vil opdage at kampen i dig selv stopper og den energi der bliver frigivet fra den evige tumult indeni dig, den kan du nemlig bruge på at skrive en bog, starte til salsa, tomle til Sydamerika. God rejse!

Kraftdyrstegning

Få guide til ego og intuition

Når du tilmelder dig mit nyhedsbrev, vil du modtage 5 mails, hvori du lærer hvordan du nemmere kan skelne mellem hvad der er dit ego der taler i dig og hvad der er din intuition.

You have Successfully Subscribed!